
Ben je op zoek naar leesbegeleiding voor je kind die moeite heeft met lezen. In januari start ik de training met een leesgroepje met 1 of 2 kinderen met de Methode Taal in Blokjes. Wat is Taal in Blokjes? De F&L methode® is een cognitieve, taalkundige methode voor lezen en spellen. Lezen en Spellen worden aangeboden in een geïntegreerd systeem. Werkvormen voor lezen ondersteunen de spelling en omgekeerd. De F&L methode® is ontwikkeld vanuit de praktijk en gaat uit van de klankstructuur van de Nederlandse taal. Door de verschillende soorten klanken een kleur te geven, wordt de klankstructuur van het taalsysteem zichtbaar gemaakt en het fonologisch bewustzijn gestimuleerd. Bij het lezen staat de klinker centraal. Voor het ontsleutelen van meerlettergrepige woorden is het belangrijk dat de klinker wordt waargenomen als ankerpunt van de lettergreep en dat de (visuele) segmentatie van de lettergrepen tussen de klinkers correct wordt uitgevoerd. Het waarnemen van het aantal klinkers in woorden geeft tevens informatie over de woordlengte. Hierdoor kan de leerling beter voorspellen hoe een woord moet worden gelezen. De klankregels van de spelling zijn gebaseerd op klinker-medeklinkercombinaties en klankgroepen (een klankgroep is wat je hoort, een lettergreep is wat je leest) Leerlingen leren om de spelling van woorden te (re)construeren vanuit de klankstructuur van de taal. De nadruk ligt op het begrijpen van het spellingsysteem en het leren spellen van woordstructuren in plaats van op het leren spellen van specifieke woorden of woordpakketten.
TAAL IN BLOKJES!
Ik heb de cursus “Taal in Blokjes”gevolgd, onder leiding van Thalitha Boumans (www.stichtingtaalhulp.nl). Onderdeel van de F&L Methode, voor hulp aan kinderen bij dyslexie of leesmoeilijkheden.
De methode gaat uit van de klanken van de taal.
Door de verschillende soorten klanken een kleur te geven, en door het gebruik van regelsymbolen wordt de klank- en regelstructuur van het taalsysteem zichtbaar.
Specifieke kenmerken van de methode zijn:
- lezen en spellen worden aangeboden in een geïntegreerd systeem
- er wordt gebruik gemaakt van kleurcodering die de taalstructuur van het taalsysteem zichtbaar maakt
- visualisatie staat centraal bij alle werkvormen
- de training van het fonologisch bewustzijn wordt vanaf het begin geïntegreerd in alle werkvormen voor lezen en spelling
- de spelling-en leesregels worden aangeleerd door middel van reeksen van klinker-medeklinker structuren
- er wordt naast het oefenen met bestaande woorden geoefend met abstracte klankreeksen en pseudowoorden
- de ondersteuning van de klank-teken koppeling door middel van kleurcodering wordt ook doorgevoerd bij leenwoordklanken.